Watersportvereniging de Beuningse Plas

Verslag woensdag 26 mei 2010.

Na de klachten over de lage waterstand zijn Philibert en Koen samen met Paul Claessens van het waterschap door de wijk gereden en hebben alle sloten, inlaatpunten, duikers enz, bekeken,
Het is duidelijk dat het water extreem laag staat, en ook dat dit niet voorlopig niet vanzelf hoger wordt. De gemeente wimpelt onze klachten heel simpel af met de volgende verklaring:
Het waterpeil in de Waal is laag en daardoor staat het in de wijk laag.
In alle waterpartijen in Beuningen en om onze wijk heen; de parken, sloten bij het “Thuja park”, de Reekstraat, is het peil constant en goed.
Kennelijk zijn onze vaarten en plassen de enige die last van de waterstand in de Waal hebben?
Wij nemen uiteraard geen genoegen met dit makkelijke, ondeskundige antwoord van de gemeente.

In overleg met het Waterschap, dat onze klachten wel serieus neemt, hebben we een aantal zaken bekeken.
Het peil van de wetering langs de A73, waar onze waterpartij mee is verbonden, wordt altijd constant gehouden. In de zomer staat het constant op 6.60 NAP en in de winter is het peil 6,30 NAP. Waarschijnlijk horen onze waterpartijen in de zomer en winter minimaal op 6.60 NAP te zijn om een draaglijke aanblik te geven en fatsoenlijk te kunnen varen. Het is niet bekend wat ons waterpeil normaliter is en er zijn tot op heden geen peilschalen om dit vast te stellen en te controleren.

De lage waterstand in onze waterpartijen kan een aantal oorzaken hebben:

• Door de werkzaamheden aan de geluidswal is de verbinding van onze waterpartijen met de wetering van het waterschap overhoop gehaald. Hier zat oorspronkelijk een dam in die verhinderde dat onze plassen leeglopen in de wetering. Deze is tijdens de werkzaamheden weggehaald op het moment dat de wetering op 6.30 NAP stond. Het gevolg dat het peil in onze waterpartijen ook minstens 30 cm gezakt is
  • Er wordt bronbemaling ( het ter plaatse wegpompen van grond water ) toegepast. Dit gebeurt bij aan de Reekstraat bij de bouw van een huis en bij de aanleg gasleiding vlak bij de ingang van de manege. Deze bemaling pompt het water naar de wetering.
  • De waterpartijen van de Palinggracht en Snoekgracht staan directe in verbinding met de wetering langs de A73. Het Ganzeneiland, de Vaarten staan nu nog met één dunne buis in verbinding met de Palinggracht en Snoekgracht . Deze buis heeft een kleine diameter en ligt erg laag. Op dit moment zit deze buis verstopt Daardoor staat het water van het ganzeneiland en de vaarten nog lager en wordt dus ook niet meer aangevuld vanuit de wetering.
  • Er wordt water weg gepompt door een klein gemaal aan de Poldervaart in de sloten welke uitkomen op de Reekstraat; het verschil bedraagt daar ruim 70 cm ten nadele van onze waterpartijen.

Wat kunnen nu mogelijke oplossingen zijn:

• Natuurlijk moet zo snel mogelijk de verstopte verbinding tussen onze waterpartijen ontstopt worden door de gemeente.
  • De open verbinding met de wetering voorlopig handhaven. Zodra het water weer op peil is (6.60 NAP) een damwand plaatsen tussen onze waterpartij en de wetering van de A73. Zo kan alleen overtollig water wegstromen.
  • De meest ideale oplossing de plaatsing van een klein gemaal bij de verbinding met  wetering langs de A73, die onze waterpartijen op een constant peil (hoger dan 6.60 NAP) houdt.
  • Het stoppen met pompen van het gemaal aan de Poldervaart
  • Het water van de bronbemalingen terug storten in onze waterpartijen (dit gebeurt nu niet) in plaats van in de wetering.

Het Waterschap gaat nu de volgende acties ondernemen:

• Het Waterschap gaat ook onderzoek naar de invloed van de bovenstaande factoren op de (plotselinge) extreem lage waterstand.
  • Het Waterschap gaat peilschalen in de wijk plaatsen waarop de waterstand is af te lezen. Dit wordt geregistreerd en kan worden gerelateerd aan andere waterstanden.

Het Waterschap is coöperatief en erkent het probleem. Het Waterschap kan echter niet alles oplossen omdat de gemeente ook verantwoordelijk is als eigenaar van een groot aantal waterpartijen in onze wijk.
Dinsdag 1 juni is het Waterschap in onze wijk met een aantal medewerkers om de hele zaak verder te bekijken.

Via de website van de watersport vereniging houden we een ieder op de hoogte.

Koen Kruize.
Philibert Couwenberg.